een steen onder je kussen?

Metalen & edelstenen forum

een steen onder je kussen?

Berichtdoor Marjolein Mattaar op 05 Sep 2005, 11:03

Het is iedereen ongetwijfeld bekend dat in edelsteenboeken en -winkels vaak geadviseerd wordt een steen onder het kussen te leggen, om zo 's nachts van de heilzame werkind te profiteren. Dietmar Krämer waarschuwt daar juist tegen. Ik heb op een forum waar ik al een paar keer gereageerd had op ervaringen van mensen met stenen in de slaapkamer een onderwerp opgestart in de hoop dat er vanuit de praktijk duidelijke aanwijzingen zouden komen dat die waarschuwing niet ongegrond is. Hier is deze discussie te vinden. Het leverde weinig op, vooral omdat mensen vergaten te vermelden of ze de stenen reinigden. Verder kwamen er vragen die ik niet kon beantwoorden. Eén van die vragen was:
Het stukje dat ik niet begrijp is dat `s nachts je bewustzijn is uitgeschakeld ? Kun je dit uitleggen ?

Ik heb beloofd die vraag hier neer te leggen. Bij deze dus: kan iemand dit uitleggen?
Marjolein Mattaar
0+
0+

Berichtdoor w.canton op 05 Sep 2005, 15:56

Hallo Marjolein,

Ik geef je hier mijn uitleg. Als je bewustzijn s'nachts niet uitgeschakeld zou zijn zou je m.i. niet kunnen slapen. Het slapen s'nachts gebruik je o.a. om je geest op te laden door verwerking. Daar kun je het bewustzijn niet bij gebruiken want dan zou ook dat proces niet plaats hebben. Je kunt het bewustzijn met de dag vergelijken en het onbewustzijn met de nacht. Je gebruikt de lichtschakelaar om van licht naar duisternis te gaan en zo kun je het in slaap vallen en wakker worden ook zien.

Groetjes Wim
Gebruikers-avatar
w.canton
150+
150+

Berichtdoor Marjolein Mattaar op 05 Sep 2005, 17:14

Hoewel de vraag niet op die manier gesteld is, dacht ik dat de vraagstelster zich afvroeg wat het bewustzijn te maken had met de werking van de stenen. Dat is in elk geval de vraag die ik mezelf stelde toen ik dit las. Waarom is het al of niet uitgeschakeld zijn van het bewustzijn van invloed op de werking van stenen?

Verder vraag ik me af of het bewustzijn werkelijk is uitgeschakeld 's nachts. Als moeder weet ik dat ik 's nachts altijd wakker werd als er iets was met een baby. Het zal wel iets te maken hebben met de verschillende hersenritmes:
De hersenritmes zijn: Beta-ritme (14-70 cyclussen/sec. = als we wakker en bezig zijn), Alfa-ritme (8-13 cyclussen/sec. = met gesloten ogen en rustige gedachten), Theta-ritme (4-7 cyclussen/sec. = meditatie, Zen of andere bezigheden die de gedachten tot rust brengen), Delta-ritme (1-3 cyclussen/sec. = vast slapend). Deze hersengolven worden voor 90% simultaan gebruikt.

De hele discussie gaat over de vraag: waarom zou het gebruik van stenen 's nachts een negatieve uitwerking hebben?
De verklaring die ervoor gegeven wordt, is dat 's nachts je bewustzijn is uitgeschakeld, maar dat roept dus de vraag op waarom dat zo zou zijn.
Marjolein Mattaar
0+
0+

Berichtdoor w.canton op 06 Sep 2005, 18:46

Hallo Marjolein,

Mijn antwoord had ik gegeven zonder de artikelen te lezen waarvan je een link in je bericht had. Dietmar Kramer geeft in zijn boek ( overigens niet in het Nederlands verkrijgbaar ) de volgende verklaring.

Edelstenen werken in op gedachtenpatronen, die in het mentale lichaam in de vorm van energieen, zonder aan bepaalde bewuste gevoelens verbonden te zijn, opgeroepen worden. Hieruit wordt ons bewuste denken samengesteld. Als stenen overdag worden gedragen, of op bepaalde plekken op de huid opgelegd, leidt dit op het mentale niveau tot een behoedzame verandering van de starre structuren. Je hebt controle over datgene wat er gebeurd.

Als je s'nachts gebruik maakt tijdens de remslaapfasen van edelstenen kunnen er massieve structurele veranderingen in het mentale niveau plaats hebben die in tegenstelling tot het gebruik overdag onomkeerbaar zijn. Daardoor kunnen de te behandelen symptomen versterken. Of dit fenomeen zich voordoet en in welke mate hangt af van de passendheid van de keuze van de steen en hoe lang hij in de remslaapfase ingezet werd.

Hij raadt dit overigens ook aan voor alle sieraden om die in de nachtelijke uren af te leggen.

Remslaapfasen zijn de fasen waarin we tijdens de nacht dromen. Deze remslaap is nodig voor het verwerken van gevoelens en informatie. Anders gezegd: de gewone slaap is nodig voor ons fysieke herstel en de Remslaap voor ons emotionele herstel.

Ik realiseer me dat hiermee nog niet het antwoord op je vraag is gegeven: Is in de nacht het bewustzijn werkelijk uitgeschakeld ? Misschien is het antwoord dat het bewustzijn alleen tijdens de remslaap volledig is uitgeschakeld en dat de overige tijd je in een neutraal gebied verkeerd tussen bewust en onbewust in. Als ik hier of daar wat tegenkom meldt ik me nog wel.

Groetjes Wim
Gebruikers-avatar
w.canton
150+
150+

Berichtdoor Marjolein Mattaar op 06 Sep 2005, 20:04

Bedankt voor je antwoord, Wim. Het Duitse boek heb ik door omstandigheden nog nauwelijks gelezen. (Ik neem aan dat je het laatst verschenen boek bedoelt). Ik zal jouw stukje daarover weer op het andere forum laten lezen. Verder moet ik er zelf ook nog over nadenken.

Het brengt me ook weer terug bij een andere vraag: kan iets werkelijk onomkeerbaar zijn? Aan de ene kant geloof ik daar niet in, aan de andere kant moet ik bekennen dat ik niet denk dat ik een geamputeerd lichaamsdeel opnieuw kan laten aangroeien. Dat is voor mij dus een onomkeerbaar proces. Toch blijft ook deze vraag me bezighouden.

groeten van Marjolein
Marjolein Mattaar
0+
0+

Berichtdoor w.canton op 06 Sep 2005, 21:25

Hallo Marjolein,

Ik bedoel het boek van Dietmar waarin hij al zijn therapien samenvat Neue Therapien. Het woordje onomkeerbaar lijkt wat zwaar aangezet. Het is niet zo dat er iets gebeurd wat niet reparabel maar omdat je niet in je waakbewustzijn bent kun je het proces niet sturen en overkomen de dingen je althans dat is de strekking van de tekst. Je kritische kanttekeningen maken dat ik nadenk over wat ik schrijf en dat stel ik op prijs, dank je !

Een geamputeerd lichaamsdeel kun je inderdaad niet laten aangroeien maar er wel jeuk aan hebben omdat het energieveld intact blijft.

Groetjes Wim
Gebruikers-avatar
w.canton
150+
150+

Terug naar Metalen & Edelstenen